Scherven uit het kasteelleven

Geldersch landschap & kasteelen, Ammerzoden (NL)

De provincie Gelderland heeft de meeste kastelen van Nederland. Deze worden bijna allemaal beheerd door Geldersch Landschap & Kasteelen. Maar hoe zet je een kasteel op de markt?

Identiteit als propositie

Wie Gelderland wil begrijpen, moet naar zijn kastelen kijken. Elk kasteel vertelt een deeltje van de Gelderse geschiedenis. En het is de geschiedenis die de identiteit van elk kasteel heeft gevormd. In de strategie van GLK vormt deze identiteit het uitgangspunt voor de unieke markpropositie van elk kasteel.

Snelkookpan

Sinds 2005 vernieuwt GLK stap voor stap de bezoekersbeleving van haar kastelen. Tijdens een snelkookpansessie zijn we samen op zoek gegaan naar de uitgangspunten voor de vernieuwing van kasteel Ammersoyen. Wat het kasteel uniek maakt is de zeer omvangrijke archeologische schervencollectie. De uitdaging ligt in de toegankelijkheid. Niet alle delen van het middeleeuwse gebouw zijn bereikbaar voor alle doelgroepen en liften ontbreken.

Ontdek de Gouden Eeuw van Gelre op kasteel Ammersoyen”

‘Ontdek-lussen’ langs scherven

De oplossing hebben we gezocht door van een bezoek een ontdekkingstocht te maken. De bezoeker kiest een – meer of minder toegankelijke - ‘ontdek-lus’ en bepaalt zelf zijn route langs geheimzinnige gangen en verborgen deuren. In elke ruimte komen bezoekers op verrassende manieren in aanraking met de schervencollectie. Steeds vertellen we hetzelfde verhaal: door goed te kijken naar de scherven van het verleden kunnen we een nieuw en realistischer beeld van de Middeleeuwen opbouwen.

Het concept van de ontdek-lussen is met wervende visualisaties vormgegeven in een bidbook ter ondersteuning van de financieringsfase.

Credits

Opdrachtgever
Geldersch landschap & kasteelen

Content design
Studio Louter

Ruimtelijk ontwerp
Todd van Hulzen Design