Op weg naar een nieuw museum
Gemeente Steenwijkerland (NL), 2021
Het winkelaanbod in de binnenstad verschraalt. Een nationale topcollectie is gehuisvest in een kelder. En een monumentaal stallencomplex staat al jaren leeg. Een museaal concept tracht een antwoord te geven op een waaier aan op het oog onsamenhangende vraagstukken.
Snoepwinkel van het verleden
Straks krijgt de markt van Steenwijk er een nieuwe winkel bij. Het wordt een snoepwinkel waar een zakje laurierdrop en een kaneelstok worden verkocht. Maar bij binnenkomst opent zich een veel breder aanbod. In de erfgoedwerkplaats wordt gewerkt met en aan het verleden van de stad. De toerist vindt er het startpunt van een ontdekkingstocht door de omgeving. En dwalend door het pand snoepen bezoekers van het verleden.
Betoverd door een alleskunstenaar
De in Steenwijk geboren alleskunstenaar Hildo Krop heeft de aanblik van Amsterdam voor altijd veranderd met zijn beeldhouwwerken. Een groot deel van zijn persoonlijke collectie is terecht gekomen in Steenwijk. In de iconische Spijkervetstallen krijgt de collectie straks de aandacht en zorg die zij verdient. De Spijkervetstallen worden ingericht als een kwalitatief hoogwaardig kunstmuseum dat zich kan meten met andere kunstmusea in de regio.
Masterplan voor gemeenteraad
De analyse van het vraagstuk en de oplossing van twee verschillende musea in één organisatie zijn samengebracht in een masterplan. Visualisaties laten de plannen leven. Een uitgewerkte kosteninschatting brengen de investeringen in beeld. Gemeente Steenwijkerland heeft op basis van het masterplan besloten om de aanpak verder uit te werken.
“In onze visie op duurzaam toerisme zeggen we: spreiden en verleiden. Vernieuwing van de musea met een spin-off voor het gebied sluit daar wat ons betreft naadloos op aan”
Bram Harmsma, wethouder gemeente Steenwijkerland
Credits
Opdrachtgever
Gemeente SteenwijkerlandContent design
Studio LouterRuimtelijk ontwerp
OPERA Amsterdam