Persoonlijk en toegankelijk
Het Noordbrabants Museum, Den Bosch (NL), 2013
In Het Noordbrabants Museum staat persoonlijke toegankelijkheid centraal. Media betrekken de bezoeker op een vaak speelse wijze bij de Brabantse geschiedenis.
Ontmoet Brueghel
Bezoekers ontmoeten Pieter Brueghel de Oude in zijn atelier, horen moderne kunstenaars als Guido Geelen bevlogen vertellen over kleuren en materialen en leven mee met de Romeinen op ontdekkingstocht door het huidige Brabant. Op verdiepingsschermen die door het hele museum staan opgesteld, is aanvullende informatie te vinden.
Ontdekstations
Voor de kinderen zijn meerdere ontdekstations ontwikkeld. Op deze interactieve touchscreens kunnen ze spelletjes spelen of kunstwerken maken en deze ook weer achterlaten. Vooral de archeologiezaal is populair bij kinderen. Door middel van grappige filmpjes over Romeinen, die in alle multimedia weer opduiken, en projection mapping, waarbij een boerderij uit de Oudheid tot leven wordt gewekt, worden ze meegenomen naar het Noord-Brabant van tweeduizend jaar geleden.
“Het zou zomaar kunnen leiden tot enthousiaste toekomstige archeologen.”
Pien Hordijk, Archeologie Nederland —31 december 2014
Interactieve vloer
In de Brabantzaal legt de bezoeker met grote stappen een enorme tijdreis af, van het Noord-Brabant in de Middeleeuwen tot ver in de toekomst. Hier loop je door een historisch Den Bosch, kun je de toekomst voorspellen in de toekomstarena en ontvouwt de geschiedenis van Brabant zich op een interactieve kaart in de vloer.
Frederik Hendrik
Ondertussen kletsen de ‘mutsen’ je de oren van het hoofd in verschillende Brabantse dialecten en duikt een spookverschijning van Frederik Hendrik op om verslag te doen van het beleg van Den Bosch.
Credits
Opdrachtgever
Het Noordbrabants MuseumRuimtelijk & grafisch ontwerp
OPERA AmsterdamContent design digitale media
Studio LouterFilm- & interactieve mediaproductie
Studio Louter
Ben van der MeydenAudioproductie
Marcel WarnasBouw
BrunsHardware
Mansveld