Filmidolen en meesterwerken

Mauritshuis, Den Haag (NL), 2016

Om leerlingen een boeiend bezoek te bieden, haken museumdocenten in op de specifieke interesses van één klas. Een website helpt ze daarbij.

Match met het Mauritshuis

Ieder jaar verwelkomt het Mauritshuis in Den Haag vele schoolklassen. Om deze leerlingen een boeiend bezoek te bieden, geven de museumdocenten rondleidingen op maat waarbij zij inhaken op de specifieke interesses van één klas. Om die interesses te achterhalen ontwikkelden we samen met het museum de website ‘Match met het Mauritshuis’.

Profiel als basis rondleiding

‘Match met het Mauritshuis’ is een eerste kennismaking tussen de scholieren en het museum. Middels een enquête die voorafgaand aan het bezoek wordt ingevuld, geven de leerlingen aan wat hen in het dagelijks leven bezighoudt. We vragen ze bijvoorbeeld welke filmgenres ze leuk vinden, wat hun idolen zijn en van wat voor eten ze houden. Aan de hand van de resultaten ontstaat een profiel van de klas. Via dit profiel zien de scholieren hun eigen interesses terug in de meesterwerken van het museum. Ooit ‘De stier’ van Paulus Potter als een plaats delict gezien? Of het ‘Meisje met de parel’ van Johannes Vermeer in het vizier gehad? Het profiel vormt de basis voor de rondleiding: zo ontstaat er altijd een perfecte match tussen het museum en de klas.

Credits

Opdrachtgever
Mauritshuis

Content design
Studio Louter

Interactieve mediaproductie
Studio Louter

Awards 

Comenius EduMedia Award 2017
Comenius EduMedia Siegel | Allgemeine Multimediaprodukte