Thuis in Bourgondisch Mechelen

Museum Hof van Busleyden, Mechelen (BE), 2024

De verhaallijn scherper presenteren en een inclusiever publiek aanspreken: hoe doe je dat? Door speciale aandacht voor de Mechelaars in de marge en hedendaagse kunst, krijgt de vaste opstelling een eigentijdse draai.


Fotos: Sarah Geypens

Thuis

Museum Hof van Busleyden ging met ons de uitdaging aan om een scherper en inclusiever museumverhaal te ontwikkelen voor de vaste opstelling. Dit leidde tot het totaalconcept ‘Thuis in Bourgondisch Mechelen’. Een nieuwe, heldere bezoekerservaring laat bezoekers ‘thuiskomen’ bij de verschillende inwoners van Mechelen in die tijd: thuis in de stad, thuis bij Margareta, thuis bij Busleyden en thuis bij de Gasthuiszusters.

“Het mooiste compliment dat we kregen, is dat het museum nu een ziel heeft.”

Kristl Strubbe, directeur Hof van Busleyden – februari 2024

Verborgen stemmen

Om de Mechelaars in de marge te belichten, voegden we hun ‘verborgen stemmen’ toe als audiopunten. Experts vertellen hier over deze ondervertegenwoordigde groepen in de geschiedschrijving, zoals vrouwen, beulen en sekswerkers. Neem bijvoorbeeld het schilderij ‘Kamp van Karel de Stoute’ door Adriaen van den Houte. Bezoekers worden geprikkeld niet naar het leger, maar naar de hoeren en vrouwen met manden op het hoofd aan de randen van het schilderij kunstwerk te kijken. Mogelijk was hun hoerige uiterlijk een vermomming, en smokkelden ze gecodeerde brieven mee in hun manden. Geen sekswerkers dus, maar spionnen in dienst van de Habsburgse keizer. Ze waren spilfiguren in de strategische oorlogsvoering.

Moderne interventies

In elke zaal zijn subtiele interventies van hedendaagse kunst te zien. Ze gaan in dialoog gaan met de klassieke Vlaamse werken en stellen actuele vraagstukken aan de orde. Bijvoorbeeld de video-installatie ‘Helga Humming’ van Anouk de Clerq, dat naast het portret van Margareta van Oostenrijk hangt, door Bernard van Orley. Waar Margareta de bezoeker niet aankijkt, doet de langzaam bewegende zwarte actrice in historisch kostuum dat wel. Haar bewegende, indringende portret is een hedendaags antwoord op de portretten uit de renaissance. Zo wordt de link gelegd met vandaag.

“Het museum heeft een kwantumsprong vooruit gemaakt in het vertellen van het verhaal van de belangrijkste periode van Mechelen.”

Bart Somers (burgemeester van Mechelen), HLN – februari 2024

Credits

Opdrachtgever
Museum Hof van Busleyden

Content design
Studio Louter

Ruimtelijk & Grafisch Ontwerp
Atelier Alkema
OTW

Audio
Audiocollectief Schik

Filmproductie
AudioCollectief Schik
Met interviews met Bert Watteeuw, Naomi Meulemans, Lisa Demets

Tekstredactie tentoonstelling
Marthy Locht

Bouw
Potteau