Thuis in Bourgondisch Mechelen
Museum Hof van Busleyden, Mechelen (BE), 2024
De verhaallijn scherper presenteren en een inclusiever publiek aanspreken: hoe doe je dat? Door speciale aandacht voor de Mechelaars in de marge en hedendaagse kunst, krijgt de vaste opstelling een eigentijdse draai.
Fotos: Sarah Geypens
Thuis
Museum Hof van Busleyden ging met ons de uitdaging aan om een scherper en inclusiever museumverhaal te ontwikkelen voor de vaste opstelling. Dit leidde tot het totaalconcept ‘Thuis in Bourgondisch Mechelen’. Een nieuwe, heldere bezoekerservaring laat bezoekers ‘thuiskomen’ bij de verschillende inwoners van Mechelen in die tijd: thuis in de stad, thuis bij Margareta, thuis bij Busleyden en thuis bij de Gasthuiszusters.
“Het mooiste compliment dat we kregen, is dat het museum nu een ziel heeft.”
Kristl Strubbe, directeur Hof van Busleyden – februari 2024
Verborgen stemmen
Om de Mechelaars in de marge te belichten, voegden we hun ‘verborgen stemmen’ toe als audiopunten. Experts vertellen hier over deze ondervertegenwoordigde groepen in de geschiedschrijving, zoals vrouwen, beulen en sekswerkers. Neem bijvoorbeeld het schilderij ‘Kamp van Karel de Stoute’ door Adriaen van den Houte. Bezoekers worden geprikkeld niet naar het leger, maar naar de hoeren en vrouwen met manden op het hoofd aan de randen van het schilderij kunstwerk te kijken. Mogelijk was hun hoerige uiterlijk een vermomming, en smokkelden ze gecodeerde brieven mee in hun manden. Geen sekswerkers dus, maar spionnen in dienst van de Habsburgse keizer. Ze waren spilfiguren in de strategische oorlogsvoering.
Moderne interventies
In elke zaal zijn subtiele interventies van hedendaagse kunst te zien. Ze gaan in dialoog gaan met de klassieke Vlaamse werken en stellen actuele vraagstukken aan de orde. Bijvoorbeeld de video-installatie ‘Helga Humming’ van Anouk de Clerq, dat naast het portret van Margareta van Oostenrijk hangt, door Bernard van Orley. Waar Margareta de bezoeker niet aankijkt, doet de langzaam bewegende zwarte actrice in historisch kostuum dat wel. Haar bewegende, indringende portret is een hedendaags antwoord op de portretten uit de renaissance. Zo wordt de link gelegd met vandaag.
“Het museum heeft een kwantumsprong vooruit gemaakt in het vertellen van het verhaal van de belangrijkste periode van Mechelen.”
Bart Somers (burgemeester van Mechelen), HLN – februari 2024
Credits
Opdrachtgever
Museum Hof van BusleydenContent design
Studio LouterRuimtelijk & Grafisch Ontwerp
Atelier Alkema
OTWAudio
Audiocollectief SchikFilmproductie
AudioCollectief Schik
Met interviews met Bert Watteeuw, Naomi Meulemans, Lisa DemetsTekstredactie tentoonstelling
Marthy LochtBouw
Potteau