Anders kijken
Rijksmuseum Boerhaave, Leiden (NL), 2017
Door steeds anders naar de wereld te kijken vergroten wetenschappers onze kennis. Wat als we bezoekers anders naar de collectie van het museum laten kijken?
Contact met de verhalen
Het museum voor wetenschap en geneeskunde heeft een wereldberoemde collectie met objecten als de microscoop van Van Leeuwenhoek, Einsteins pen en de anatomische tekeningen van Vesalius. Om bezoekers in contact te brengen met de verhalen en mensen achter deze objecten ontwikkelden we het overkoepelende concept ‘Anders kijken’ met de Emotion Design methode. Net zoals wetenschappers tot ontdekkingen komen door anders naar de wereld om hen heen te kijken, prikkelen we bezoekers anders naar de collectie en geschiedenis van wetenschap te kijken.
“Wat een geweldige ode aan het menselijk vernuft.”
Bezoeker, gastenboek — 2018
Ruimtelijke metaforen
Vijf verschillende thema’s zijn vertaald naar vijf ruimtelijke metaforen die de collectie optimaal tot haar recht laten komen. De oude zolder is omgetoverd tot een metaforische studieruimte van de Gouden Eeuw. Een grote, lichte ruimte werd een ziekenzaal met witte gordijnen en vitrines in bedvorm. Kleine kamers zijn ingericht als rariteitenkabinetten met achttiende-eeuwse verzamelingen. En de laatste hoge zaal, behandelden we als kathedraal voor de grote vragen die wetenschappers vandaag de dag proberen te beantwoorden.
Mensenwerk
Interactieve installaties en AV bieden bezoekers niet alleen persoonlijke perspectieven op de collectie, maar dagen hen ook uit zelf op een nieuwe manier naar wetenschap te kijken. Je beslist net als artsen over ethische vraagstukken, wordt een zeventiende-eeuwse apotheker of beschermt Nederland tegen het water tijdens het ‘Polderspel’. Je ontdekt dat wetenschap mensenwerk is. Zo voel je emotionele verbondenheid met wetenschappelijke objecten die op het eerste gezicht afstandelijk lijken. Of zoals het NRC vaststelde: “Het nieuwe Boerhaave toont de mens achter het instrument.” In 2019 werd Rijksmuseum Boerhaave uitgeroepen tot Europees museum van het jaar.
“The exceptional quality of this museum results from its artful approach to communicating science.”
European Museum of the Year 2019, juryrapport — 25 mei 2019
Credits
Opdrachtgever
Rijksmuseum BoerhaaveContent design
Studio LouterRuimtelijk & grafisch ontwerp
OPERA AmsterdamInteractieve mediaproductie
Studio LouterFilmproductie
Shosho
Gado Gado Filmproducties
Ben van der MeydenAudioproductie
KlevR sounddesign
Katinka BaehrBouw
BrunsHardware
MansveldCreatieve directie
Pieter van der Heijden
Awards
Muse Design Awards 2023
Zilver | Interior Design - Exhibits, Pavilions & ExhibitionsEuropean Museum of the Year Award 2019
European Museum of the Year 2019AVICOM F@IMP 2.0 2018
Goud | Innovative ApplicationInternational Design Award 2018
Zilver | Multimedia/AnimationInternational Design Award 2018
Brons | Pavilions and Exhibitions
Pers
Trouw — 25 mei 2019
“Europese prijs voor Rijksmuseum Boerhaave”NOS — 25 mei 2019
“Museum Boerhaave bekroond als beste museum van Europa”Nederlands Dagblad — 16 december 2017
“Vernieuwd Boerhaave prikkelt alle zintuigen.”NRC — 15 december 2017
“Het nieuwe Boerhaave toont de mens achter het instrument”