Vlaams Vernuft

Toerisme Vlaanderen, Sint-Niklaas (BE), 2023

Vlaanderen bezit een schat aan historische monumenten en intellectueel erfgoed. Maar hoe wordt dit een toeristische troef? Verdiepend historisch onderzoek vormt het uitgangspunt.

Intellectueel erfgoed

Toerisme Vlaanderen kwam met de uitdaging om het Vlaams intellectueel erfgoed op de kaart te zetten. Te beginnen met de invloed van cartograaf Mercator. Zijn verhaal is te koppelen aan drie erfgoedlocaties: de getijdenmolen en graventoren in Rupelmonde, en het Mercatormuseum in Sint-Niklaas. In samenwerking met het Mercatormuseum en andere deskundigen begonnen we een diepgaand onderzoek naar Gerardus Mercator en zijn intellectuele vakmanschap, wat leidde tot het concept ‘Vlaams Vernuft’.


Fotografie erfgoedlocaties: Toerisme Vlaanderen

Kennis als grondstof

Onderzoek toont aan dat Gerardus Mercator een schoolvoorbeeld is van Vlaams Vernuft.  Mercator zat niet in een ivoren toren: hij was een praktisch ingestelde wetenschapper met oog voor maatschappelijke behoeftes. Kennis was zijn grondstof. Hij studeerde intensief, startte zijn eigen onderneming en creëerde kaarten en instrumenten voor de scheepvaart. Zijn nalatenschap, de Mercatorprojectie, vormt de basis voor de GPS-technologie, die dagelijks mensen naar hun bestemming brengt. Zijn intellectuele vakmanschap, zijn ‘Vlaams Vernuft’, stelde hem in staat uitzonderlijk werk te verrichten in Vlaanderen.


Atlas Cosmographicae, Gerardus Mercator, 1596

Van concept naar brandstory

Op basis van het concept ontwikkelden we een brandstory met Gerardus Mercator als het boegbeeld van ‘Vlaams Vernuft’. In de brandstory vingen we in een korte tekst de kern van het verhaal. Het stuk wordt gebruikt door stakeholders, ontwerpers en ontwikkelaars als onderlegger voor de herbestemming van het historisch erfgoed dat verbonden is met Mercator en ‘Vlaams Vernuft’.

Credits

Opdrachtgever
Toerisme Vlaanderen

Conceptontwikkeling en onderzoek
Studio Louter