Het hokjesdenken voorbij

Tropenmuseum, Amsterdam (NL), 2019

De muren rondom de hokjes van man en vrouw lijken steeds meer te vervagen. Wat vindt de bezoeker daarvan? En hoe ziet de bezoeker zichzelf eigenlijk?

Genderful world

De HEMA heeft ervoor gekozen om de labels ‘jongen’ en ‘meisje’ uit kinderkleding te verwijderen en omroepberichten van de NS beginnen met “beste reizigers”. De tijdelijke tentoonstelling ‘What a Genderful World’ in het Tropenmuseum toont hoe door de tijd heen en op verschillende plekken in de wereld gekeken wordt naar gender. Met het museum ontwikkelden we verschillende media-installaties waarin de bezoeker wordt uitgedaagd in het denken over en kijken naar gender.

Mannelijk en vrouwelijk poseren

Eén van de interactives is een photobooth waar de bezoeker gevraagd wordt om mannelijk, vrouwelijk en als zichzelf te poseren. Door de poses met elkaar te vergelijken wordt de bezoeker zich ervan bewust hoe stereotypisch er wordt gedacht over gender. In de andere interactive, die bestaat uit een poll, moeten bezoekers hun mening geven over bepaalde casestudies die betrekking hebben op gender. Wat vinden zij van genderneutraal opvoeden? En moet er een gendervrij toilet zijn? In de twee films staan rolbevestigende én roldoorbrekende voorbeelden uit de muziekindustrie en reclamewereld centraal.

“Een tentoonstelling die je opnieuw laat nadenken over je eigen rolpatronen en (on)bewuste aannames!”

Blog Cultuur Snuiver — 20 oktober 2019

Credits

Opdrachtgever
Tropenmuseum

Ruimtelijk ontwerp
Studio Harm Rensink

Grafisch ontwerp
HeyHeydeHaas

Content design digitale media
Studio Louter

Film- & interactieve mediaproductie
Studio Louter