Studio Louter Café
Tijdens het Studio Louter Café onderzoeken we museale thema’s en gaan we in gesprek met experts uit verschillende vakgebieden binnen en buiten de museumwereld. Leer én bediscussieer onder het genot van een drankje.

Over de grenzen kijken
Musea staan midden in de samenleving. Daarom is het interessant om in gesprek te gaan met verschillende professionals over thema’s en dilemma’s die ook buiten de museummuren afspelen. Samen weet je immers meer dan alleen.
De eerste vier Studio Louter Cafés waren een initiatief binnen het RAAK-publiek-onderzoek, De Tentoonstellingsmaker van de 21e Eeuw, van de Hogeschool van Amsterdam. De informele debatmiddagen werden als zeer inspirerend ervaren. Dat was voor ons de reden om na de afronding van het onderzoek zelfstandig doorgegaan met het organiseren van de café’s.
“Alleen wat afwijkt valt op”
dr. Stefan van der Stigchel, Associate Professor Experimentele Psychologie aan de Universiteit Utrecht— 1 maart 2018, Studio Louter Café 1
Waardevolle inzichten
In voorgaande edities wisselden we van gedachten met een retail ontwerper, een brand experience marketeer, een scenarioschrijver, een filosoof en specialisten uit de academische en museale wereld.
To Digital or too Digital?
Zo zet je digitale media effectief in — SLC5, november 2019
Hoofd nieuwe media van Science Museum London Dave Patten vindt dat ondanks alle digitale mogelijkheden objecten en verhalen de belangrijkste componenten van musea blijven. Als je media gebruikt kies dan heel duidelijk wat ze toevoegen en hou het daarbij.
Filosoof en schrijver Hans Schnitzler betoogt dat mens en technologie eigenlijk twee kanten van dezelfde medaille zijn. Wij vormen de technologie, maar andersom vormt de technologie ons ook.
De Sfeermakers
De knoppen om de juiste sfeer te creëren — SLC4, december 2018
Harry van Vliet, lector Crossmedia aan de HvA stelt dat je met wetenschappelijke methodes sfeer van tentoonstellingen kan meten, analyseren en beïnvloeden. Zijn methode: een gedetailleerde enquête voor museumbezoekers.
Arne Koefoed, partner creative agency WINK organiseert festivals en evenementen. Bezoekers moeten zich openstellen om een ervaring te ondergaan. Hiervoor moet je ze in een ‘staat van ontvankelijkheid’ brengen.
Kijken, Kijken, Kopen
Een ruimtelijk ontwerp dat bezoekers verleidt — SLC3, mei 2018
Volgens Creative Partner van ontwerpbureau OPERA Amsterdam, Jeroen Luttikhuis is het verschil tussen musea en winkels de plek van de kassa. Bij een museum betaal je voordat je weet wat je krijgt. Verwachtingen moeten nog waar gemaakt worden.
Carlijn Kriekaard en John Maatman, founders van creative agency Bearandbunny, vinden een winkelontwerp geslaagd als betekenis en functionaliteit samenkomen tot een totaalervaring die samenvalt met het DNA van het merk.
Vertelkunst
Een verhaal vormgeven dat bezoekers emotioneel raakt — SLC2, april 2018
Barend Verheijen, Creative Partner Studio Louter legt uit dat een succesvolle tentoonstelling terug te brengen is tot een sturend idee: “… one clear, coherent sentence that expresses a story’s irreducible meaning.” — Robert McKee, story consultant
Robert Alberdingk Thijm, scenarioschrijver van series als ‘All Stars’ en ‘A’dam en E.V.A’, introduceert het fenomeen spiegelneuronen waarmee we emoties van anderen - bijvoorbeeld op het witte doek - beter kunnen begrijpen.
Volle aandacht
Aandacht trekken van bezoekers — SLC1, maart 2018
Associate Professor Experimentele Psychologie, Universiteit Utrecht dr. Stefan van der Stigchel ziet aandacht als een zoeklicht dat maar op één plek kan schijnen. Dat zoeklicht is wel te sturen door bijvoorbeeld te werken met verwachting of verrassing.
Dr. Peter Carpreau is curator van museum M Leuven. Hoewel onze hersenen visuele informatie beter kunnen verwerken dan bijvoorbeeld tactiele en auditieve informatie, benadrukt Peter de waarde van multisensoriële tentoonstellingen. Immers: aandacht wordt versterkt als alle zintuigen met elkaar samenwerken.